Nieuws & Events

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Deel dit
bericht
04 december 2014

Tijdig controleren van remvloeistof voorkomt remproblemen

Vervuiling door water en loslatende rubberdeeltjes in de remvloeistof kunnen voor remproblemen zorgen en het periodiek controleren ervan zorgt voor een optimale veiligheid. Vervuiling door water leidt tot een verlaging van het kookpunt. Hierdoor ontstaan dampbellen en het rempedaal kan tot de bodem worden ingedrukt zonder dat het voertuig op tijd tot stilstand komt. Vervuiling door loslatende rubberdeeltjes, van de binnenzijde van de slang, leidt tot het blokkeren van kleine kanaaltjes en zuigers met wederom onvoldoende of ongelijkmatige remdruk tot gevolg.
 
Remslang lekken. Niet naar buiten, maar juist naar binnen. De remslang is een noodzakelijk kwaad vanwege de bewegingen in de wielophanging. Remvloeistof is hygroscopisch ofwel wateraantrekkend. Er wordt (afhankelijk van bijvoorbeeld het aantal gereden km’s) jaarlijks tot wel 3% vocht aangetrokken, resulterend in een kookpuntverlaging van circa 95°C. Het droog kookpunt van verse DOT4 is 265°C. Een kookpunt onder de 180°C wordt gevaarlijk. Na een jaar kan het kookpunt al dalen tot in de gevaarlijke zone.
 
Periodieke controle
 
In het belang van uw klant is het advies dan ook om de remvloeistof jaarlijks te controleren. Met een elektronische tester wordt dan eenvoudig het kookpunt gemeten. Aangezien het meeste opspattende water tijdens het rijden aan de achteras wordt gevormd en de waterafvoer aan de rechterzijde van de weg is, wordt het meeste vocht aan de rechter zijde van de achteras aangetrokken. Hier is het kookpunt het laagst en deze waarde is daarmee maatgevend.
 
Brezan beschikt over een ruim assortiment remvloeistoffen, van merken zoals Champion, Brega, ATE, Kroon oil en Castrol. Meer informatie? Vraag er dan naar bij uw Brezan verkooppunt.

Deel dit
bericht